Το παρόν είναι προσωπικό διαδικτυακό ημερολόγιο (blog) που περιέχει αδέσμευτες, προσωπικές απόψεις και εκτιμήσεις, καθώς και σημειώσεις-καταγραφές (αναρτήσεις) ειδήσεων και θεμάτων που βρήκα από άλλους δικτυακούς τόπους και κέντρισαν το ενδιαφέρον μου.

Οι καταγραφές (αναρτήσεις) σε αυτό το προσωπικό ημερολόγιο (blog), είναι για καθαρά προσωπική μου χρήση και ρητά δηλώνεται ότι απολύτως καμιά εμπορική εκμετάλλευση δεν προκύπτει από αυτό το blog.



Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2010

Κοντά στο 15,5% το έλλειμμα του προϋπολογισμού το 2009

Πέριξ του 15,5% του ΑΕΠ διαμορφώνεται το έλλειμμα του προϋπολογισμού του 2009 προκαλώντας αλυσιδωτές επιπτώσεις στον προϋπολογισμό του 2010, ασκώντας πιέσεις για μέτρα στον προϋπολογισμό του 2011, ενώ σε συνδυασμό και με την προοπτική επιμήκυνσης των δανείων της τρόικας, θα οδηγήσει και σε νέο μνημόνιο.

Το τελικό ποσοστό του ελλείμματος του περασμένου έτους, αλλά και των ετών 2006, 2007 και 2008, θα ανακοινωθούν την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου από την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία, Eurostat μετά ένα εξάμηνο μετρήσεων και διαβουλεύσεων με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ).
Ενδεικτικό του χάους των ελληνικών στατιστικών στοιχείων είναι ότι το έργο της καταγραφής του ελληνικού ελλείμματος δεν ολοκληρώθηκε αλλά θα χρειαστεί και η εκ νέου επίσκεψη στελεχών της Eurostat στο προσεχές διήμερο, για τον ακριβή προσδιορισμό ελλείμματος και χρέους...


Η αύξηση των ελλειμμάτων των ετών 2006-2009, προκύπτει για τρεις λόγους και συγκεκριμένα:

1. Τη διόγκωση των πλεονασμάτων των ασφαλιστικών ταμείων, ΟΤΑ και ΝΠΔΔ, (άσπρη τρύπα), το ύψος της οποίας αφαιρείται από το έλλειμμα και προκύπτει το έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης. Τα σχετικά μεγέθη είχαν διογκωθεί ώστε να εμφανίζεται χαμηλότερο έλλειμμα.
Η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία, Eurostat, θα ανακοινώσει την Πέμπτη το τελικό ποσοστό ελλείμματος μετά ένα εξάμηνο μετρήσεων και διαβουλεύσεων με την Ελληνική Στατιστική Αρχή.

2. Τα ελλείμματα των ΔΕΚΟ ΟΣΕ αστικές συγκοινωνίες, αμυντικές βιομηχανίες, που καλύπτονται είτε από άμεσες επιχορηγήσεις από τον προϋπολογισμό, αλλά κυρίως από παροχές κρατικών εγγυήσεων για τη σύναψη δανείων, τα οποία δεν γράφονται ούτε στον προϋπολογισμό ούτε στο δημόσιο χρέος, μέχρι να καταπέσουν οι εγγυήσεις.

3. Τα swaps με κρατικά ομόλογα που πραγματοποιήθηκαν το 2001 με την Goldman Sachs και η αξία τους δεν έχει καταγραφεί στο δημόσιο χρέος. Το υπουργείο οικονομικών υποστηρίζει ότι όλα έγιναν νομότυπα, με βάσει τους τότε ισχύοντες κανονισμούς, αλλά η Eurostat, έχει άλλη άποψη.

Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών επιθυμούν αφενός η αναθεώρηση του ελλείμματος κυρίως του 2009, να μην είναι τεράστια, ώστε να μη δημιουργηθεί ισχυρή πίεση για περαιτέρω προσαρμογή και να μη χαλάσει το θετικό κλίμα που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται στους κόλπους των θεσμικών επενδυτών του εξωτερικού. Παράλληλα προσδοκούν ότι δεν θα υπάρξουν άλλοι "αστερίσκοι" και τα στοιχεία θα είναι πλέον οριστικά, και αξιόπιστα και όχι "greek statistics".

Πάντως, όπως έχει γράψει η "Ν", οι κοινοτικοί δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο λήψης πρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων, αν η αναθεώρηση διαμορφώσει το έλλειμμα σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα. "περιμένουμε το αποτέλεσμα" είχε δηλώσει ο εκπρόσωπος του επιτρόπου Όλι Ρεν, Αμαντέο Αλταφάζ. Ο ίδιος επίσης δεν απέκλεισε, σε την εκπόνηση νέου "μνημονίου", προοπτική η οποία ενισχύεται και από τη σχεδόν βέβαιη επιμήκυνση της διάρκειας αποπληρωμής των δανείων της τρόικας, μετά το έτος 2015, δεδομένου ότι θα είναι δύσκολη η αναχρηματοδότηση συσσωρευμένων χρεολυσίων στη διετία 2014-2015.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το έλλειμμα του 2009, μετά από πολλές "περιπέτειες" τον Απρίλιο προσδιορίστηκε από τη Eurostat σε 13,6% του ΑΕΠ, αλλά με υποσημειώσεις. Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού (4 Οκτωβρίου) αναθεωρήθηκε ελαφρά στο 13,8% του ΑΕΠ και έπεται δραματική αναθεώρηση την ερχόμενη Πέμπτη, τόσο για το έλλειμμα που θα κινηθεί κοντά στο 15,5% του ΑΕΠ , ενώ θα αναθεωρηθεί αντίστοιχα και το δημόσιο χρέος, το οποίο από το 115,1% του ΑΕΠ, που ήταν η εκτίμηση του Απριλίου, θα υπερβεί το 120% του ΑΕΠ.

Στην ευρωζώνη
Όπως αναφέρεται στο οικονομικό Δελτίο της Ευρωπαικής Κεντρικής Τράπεζας του προηγουμένου μήνα μετά την έντονη επιδείνωση το 2009, το συνολικό δημοσιονομικό έλλειμμα στη ζώνη του ευρώ αναμένεται να σταθεροποιηθεί σε γενικές γραμμές το 2010.

Η προβλεπόμενη οριακή αύξηση του ελλείμματος οφείλεται κυρίως στους δυσμενείς κυκλικούς παράγοντες που εξακολουθούν να υφίστανται και, σε μικρότερο βαθμό, στη συνεχιζόμενη επίδραση των δημοσιονομικών μέτρων τόνωσης της οικονομίας, την υστέρηση των εσόδων σε ορισμένους τομείς και την ελαφρά αύξηση των δαπανών για τόκους.

Η κατεύθυνση της δημοσιονομικής πολιτικής, σε όρους μεταβολής του κυκλικά διορθωμένου πρωτογενούς δημοσιονομικού αποτελέσματος, προβλέπεται να είναι ουδέτερη σε γενικές γραμμές το 2010, σηματοδοτώντας έτσι τη στροφή από την επεκτατική δημοσιονομική πολιτική της περιόδου 2008-09 στην αναμενόμενη περιοριστική πολιτική το 2011.

Ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ στη ζώνη του ευρώ προβλέπεται και πάλι να αυξηθεί γρήγορα το 2010, αν και με βραδύτερο ρυθμό σε σχέση με το 2009. Τα προηγούμενα χρόνια ο λόγος του χρέους είχε αυξηθεί ταχύτερα από ό,τι άφηνε να φανεί το δημοσιονομικό έλλειμμα, γεγονός που αντανακλούσε την έντονη μείωση του ονομαστικού ΑΕΠ και τις μεγάλες προσαρμογές ελλείμματος-χρέους, οι οποίες οφείλονταν κυρίως στα μέτρα στήριξης του χρηματοπιστωτικού τομέα.

Αντίθετα, το 2010 και ιδίως το 2011 η αύξηση του λόγου του χρέους αναμένεται να είναι χαμηλότερη από το έλλειμμα λόγω της ευνοϊκότερης επίδρασης της αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ, καθώς και λόγω των χαμηλότερων προσαρμογών ελλείμματος-χρέους.
ΠΑΝΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ





Δεν υπάρχουν σχόλια: