Διαστάσεις «εμφύλιας σύρραξης» προσλαμβάνουν πλέον οι μακροχρόνιες κόντρες στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά.
Οι κύριοι πρωταγωνιστές στη σύρραξη αυτή είναι από τη μια το επιχειρηματικό σχήμα ΑΝΕΚ- Ηellenic Seaways- Sea Star και από την άλλη η Αttica Group, θυγατρική εταιρεία του ομίλου της Μarfin....
Τα πεδία σύγκρουσης ανάμεσα στους δύο ακτοπλοϊκούς ομίλους είναι οι γραμμέςφιλέτα της Κρήτης (Ηράκλειο και Χανιά), των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων. Ο τρίτος πρωταγωνιστής, οι Μινωικές Γραμμές, περιορίζουν την παρουσία τους στα παραδοσιακά χωρικά τους ύδατα που είναι η γραμμή Ηρακλείου Κρήτης, ενώ ιδιαίτερο βάρος δίνουν στις γραμμές της Αδριατικής.
Στις ναυμαχίες ανάμεσα στους έλληνες ακτοπλόους δεν χρησιμοποιούνται πλέον μόνο τα γνωστά, παραδοσιακά όπλα, όπως τα χαμηλά ναύλα και οι διευκολύνσεις «κάτω από το τραπέζι» που γίνονται με τις μεταφορικές εταιρείες.
Τελευταία, και με αφορμή την υπογραφή της συλλογικής σύμβασης εργασίας ανάμεσα στην Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία και την Ενωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοίας (ΕΕΝ), εκδηλώθηκε μια άλλης μορφής κόντρα.
Η Αttica Group προκαλώντας ρήγμα στο μέτωπο των ακτοπλόων προχώρησε σε αυξήσεις μισθών που ζητούσαν οι ναυτεργάτες. Γεγονός που αποτέλεσε αφορμή για να ξεσπάσει ένας άγριος φραστικός πόλεμος από την πλευρά της ΕΕΝ και ειδικά του προέδρου της Απόστολου Βεντούρη, οι σχέσεις του οποίου είναι εδώ και πολύ καιρό κακές με τον όμιλο της Αttica.
«Ο θάνατός σου, η ζωή μου»
Ασχέτως από το επίπεδο των προσωπικών σχέσεων που μπορεί να υπάρχουν ανάμεσα στον Ανδρέα Βγενόπουλο και το αφεντικό του επιχειρηματικού σχήματος ΑΝΕΚ- Ηellenic Seaways- Seastar Γιάννη Σήφη Βαρδινογιάννη, είναι βέβαιο ότι οι δύο όμιλοι έχουν εγκλωβιστεί αναγκαστικά σε πολιτικές που συνοψίζονται στη φράση «ο θάνατός σου, η ζωή μου».
Η ιστορία της κόντρας ανάμεσα στους δύο μεγάλους ομίλους της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς δεν είναι σημερινή. Αρχισε πριν από μερικά χρόνια, όταν η Αttica Group μπήκε στη γραμμή των Χανίων που μέχρι τότε βρισκόταν στα χωρικά ύδατα της ΑΝΕΚ.
Σε κάθε περίπτωση, η κόντρα ανάμεσα στις δύο πλευρές έχει ήδη κλιμακωθεί και δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι σε γραμμές όπου υπάρχει ανταγωνισμός (Ηράκλειο, Χανιά, Δωδεκάνησα) τα ναύλα πέρσι άρχιζαν ακόμη και από τα 19 ευρώ. Μάλιστα, τα 19 ευρώ ήταν και το φθηνότερο εισιτήριο των Μινωικών Γραμμών στις γραμμές Ηρακλείου.
Ο εμφύλιος πόλεμος που μαίνεται αυτή την περίοδο στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά, η αύξηση των τιμών του πετρελαίου κατά 40% και η μεγάλη ύφεση που πλήττει την ελληνική οικονομία, έχουν γονατίσει όλες σχεδόν τις εταιρείες του κλάδου. Φορτωμένες εδώ και πολλά χρόνια με τραπεζικά χρέη ύψους πάνω από 1,2 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 200 εκατ. ευρώ είναι βραχυπρόθεσμες και το 1 δισ. ευρώ μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις, οι μεγάλοι ακτοπλοϊκοί όμιλοι της χώρας δεν έχουν και πολλές επιλογές εξόδου από την κρίση.
Οπως επισημαίνει χαρακτηριστικά κορυφαίος μάνατζερ της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς, «οι επιλογές που έχουμε μπροστά μας είναι μόνο δύο.
Είτε να συνεχίσουμε τον μεταξύ μας πόλεμο ναύλων που έχει ξεσπάσει εδώ και καιρό και όποιος αντέξει, είτε να οδηγηθούμε σε νέες συγκλίσεις, συγχωνεύσεις και εξαγορές ή άλλες μορφές συνεργασίας».
Προς το παρόν, πάντως, επισημαίνει το ίδιο στέλεχος, οι επιθυμητές συγκλίσεις δεν φαίνονται στον ορίζοντα και, κατά συνέπεια, θα συνεχιστεί η πολιτική του σκληρού ανταγωνισμού με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα οικονομικά αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Ηδη τα αποτελέσματα του φετινού εννεαμήνου είναι σαφώς τα χειρότερα των τελευταίων ετών, με όλες τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου να καταγράφουν ζημιές, καθώς η κρίση είναι πλέον καθολική και αφορά τόσο στις γραμμές του Αιγαίου όσο και αυτές της Αδριατικής, οι οποίες μέχρι πριν από δυο χρόνια έφερναν μεγάλα κέρδη στα ταμεία των ελλήνων ακτοπλόων.
Τα ενοποιημένα αποτελέσματα της Αttica Group παρουσιάζουν ζημιές έπειτα από φόρους 23,63 εκατ., τα καθαρά αποτελέσματα ύστερα από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας του ομίλου της ΑΝΕΚ για το εννεάμηνο του 2010 διαμορφώθηκαν σε ζημίες ευρώ 15,6 εκατ., έναντι κερδών ευρώ 9,9 εκατ., ενώ οι Μινωικές Γραμμές κατέγραψαν ζημιές 21 εκατ. ευρώ.
Με τα ήδη μεγάλα συσσωρευμένα χρέη που διαμορφώθηκαν από δάνεια για την απόκτηση νέων σύγχρονων σκαφών σε συνδυασμό και με τις ζημιογόνες χρήσεις που άρχισαν να καταγράφουν, οι ακτοπλοϊκοί όμιλοι διολισθαίνουν ολοένα και περισσότερο στον έλεγχο των πιστωτριών τραπεζών, οι οποίες και αποκτούν πλέον βαρύνοντα λόγο στα δρώμενα της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Για την τελευταία δόση
Η Τράπεζα Πειραιώς, για παράδειγμα, είναι ένας από τους μεγαλύτερους μετόχους της Ηellenic Seaways, στην οποία έχει αποκτήσει μέσα στο 2010 μετοχές που αντιστοιχούν στο 20% του μετοχικού κεφαλαίου της μεγαλύτερης σε αριθμό πλοίων ελληνικής ακτοπλοϊκής εταιρείας.
Στην ίδια εταιρεία, ο μεγαλύτερος μέτοχός της είναι η ΑΝΕΚ, η οποία ελέγχει το 22,35%, ενώ η Sea Star Capital περιορίζεται στο 16,5% της εταιρείας.
Μεγαλομέτοχος και στις τρεις συγγενείς εταιρείες (ΑΝΕΚ, Ηellenic Seaways, Sea Star) είναι ο κ. Γιάννης Σήφη Βαρδινογιάννης, το κύριο μέλημα του οποίου αυτή την περίοδο είναι να αυξήσει το μετοχικό κεφάλαιο της ΑΝΕΚ κατά 25 εκατ. ευρώ προκειμένου να αποπληρώσει την τελευταία δόση του τιμήματος για την αγορά του 33% που κατείχαν οι Μινωικές Γραμμές στη Ηellenic Seaways.
Η καταβολή του τιμήματος αυτού, που πρέπει να γίνει στον μεγαλομέτοχο των Μινωικών Γραμμών, τον ιταλικό όμιλο Grimaldi, μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου αποτελεί μονόδρομο για τη χανιώτικη ακτοπλοϊκή εταιρεία.
Οι Μινωικές Γραμμές
Ο κύκλος εργασιών των Μινωικών Γραμμών το εννεάμηνο του 2010 διαμορφώθηκε σε 136,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά αποτελέσματά της ύστερα από φόρους διαμορφώθηκαν σε ζημιές 21,1 εκατ. ευρώ. Οπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, «τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας επηρεάστηκαν σημαντικά από τον έντονο ανταγωνισμό και την αύξηση του κόστους των καυσίμων κατά 40% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Η Αttica Group
Με καθαρά κέρδη έπειτα από φόρους ύψους 8,4 εκατ. ευρώ έκλεισε το γ΄ τρίμηνο του 2010 για την Αttica Group, ενώ σε επίπεδο εννεάμηνου ο όμιλος εμφάνισε ζημιές ύστερα από φόρους ύψους 23,6 εκατ. ευρώ. Εξάλλου οι ενοποιημένες πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα 221,24 εκατ. ευρώ (σε σχέση με τα 246,27 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2009). Τα έσοδα του Ομίλου προήλθαν κατά 60% από τις γραμμές της ακτοπλοΐας και κατά 40% από τις γραμμές Ελλάδος- Ιταλίας.
Πηγή : tanea.gr
1 σχόλιο:
Ο Βγενόπουλος με εκνευρίζει γιατί είναι πολύ μάγκας με λεφτά άλλων...
Δημοσίευση σχολίου