Χορός του παραδόξου έχει στηθεί στα ερείπια της πάλαι ποτέ Ναυτιλιακής Εταιρίας (λαϊκής βάσης) Λέσβου - Η ΑΜΚ των 97 εκατ. ευρώ, η «γενναιόδωρη» Millennium, ο βασικός μέτοχος με τις ενεχυριασμένες μετοχές και οι «εφοπλιστές» της… διπλανής πόρτας.
Το μόνο βέβαιο στην περίπτωση της ΝΕΛ είναι ότι το «εγχείρημα Βεντούρη» να διασώσει την πάλαι ποτέ εταιρία λαϊκής βάσης απέτυχε παταγωδώς, παρά τις όποιες θριαμβευτικές ανακοινώσεις είχαν προηγηθεί κατά το παρελθόν, και ο ίδιος αποχώρησε... νύχτα! ...
Σύμφωνα λοιπόν με τα αποτελέσματα εννεαμήνου:
• Τα ίδια κεφάλαια πέρασαν σε αρνητικό έδαφος (-0,569 εκατ. ευρώ).
• Οι ζημίες εννεαμήνου ξεπέρασαν τα 20 εκατ. ευρώ και μάλιστα με ζημίες 7 εκατ. ευρώ έκλεισε το τρίτο τρίμηνο, που θεωρείται το καλύτερο από πλευράς εποχικότητας στον ακτοπλοϊκό κλάδο.
• Έντονα ζημιογόνες επίσης ήταν και οι λειτουργικές επιδόσεις της εταιρίας (EBITDA), καθώς διαμορφώθηκαν στα -9,2 εκατ. στο εννεάμηνο και στα -3,1 εκατ. στο τρίτο τρίμηνο με τη θετική εποχικότητα.
• Οι λειτουργικές ταμειακές ροές ήταν έντονα αρνητικές (-18,5 εκατ. ευρώ), γεγονός που ανέβασε σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα τον καθαρό δανεισμό (σε κάτι παραπάνω από 170 εκατ. ευρώ στις 30/9/2010).
Συνολικά, λοιπόν, έχουμε μια εταιρία με αρνητικά ίδια κεφάλαια, τεράστιες ζημίες, έντονα αρνητικές ταμειακές ροές και καθαρό δανεισμό άνω των 170 εκατ. ευρώ.
Οι επιδόσεις αυτές φυσικά απέχουν μίλια μακριά από εκείνες που προέβλεπε η εταιρία-σύμβουλος Eurocorp στις αρχές του 2010, όταν η ΝΕΛ επανερχόταν προς διαπραγμάτευση στο ταμπλό του Χ.Α. (η Eurocorp τότε είχε αποτιμήσει τη μετοχή μεταξύ 3,72 και 6,84 ευρώ, όταν σήμερα είναι διαπραγματεύσιμη πολύ κάτω από τα 30 λεπτά…).
Ένα σημαντικό στοιχείο που εκπλήσσει είναι οι «κολλητές» σχέσεις της ΝΕΛ με τη Millennium Bank, γεγονός που όπως πληροφορούμαστε έχει προκαλέσει και το… ενδιαφέρον της Τραπέζης της Ελλάδος. Έχουμε λοιπόν και λέμε:
Πρώτον, η Millennium έχει ως ενέχυρο το 20% περίπου των μετοχών της ΝΕΛ (αυτών που ανήκουν στον κ. Βάγγερ), αλλά επιπλέον φέρεται να κατέχει απευθείας (προφανώς και αυτό μέσω ενεχυρίασης προς άλλον μέτοχο) ποσοστό 5,6% ακόμη της ΝΕΛ!
Δεύτερον, η ίδια τράπεζα είναι σχεδόν ο μόνος χρηματοδότης της εισηγμένης εταιρίας, με μια έκθεση που έχει προβληματίσει πολλούς. Με βάση λοιπόν τα στοιχεία της 30ής Ιουνίου του 2010, έχουμε και λέμε:
• Από τα 121,5 εκατ. δάνεια της μητρικής εταιρίας, τα 97,3 εκατ. έχουν δοθεί από τη Millennium Bank.
• Από τα 7,69 εκατ. δάνεια της θυγατρικής ΣΙ ΛΙΝΚ ΦΕΡΡΙΣ, το σύνολο χορηγήθηκε από τη Millennium Bank.
• Το ίδιο ισχύει και για τις άλλες εταιρίες του ομίλου, τη Silver Fin Shipping (13,47 εκατ.) και τη Waves Shipping (κάτι παραπάνω από 20 εκατ. ευρώ), όπου σ’ αυτές αποκλειστικός χρηματοδότης είναι η Millennium Bank.
Αν δεν χάσαμε τον λογαριασμό, το υπόλοιπο του ομίλου ΝΕΛ προς τη Millennium Bank ξεπερνά τα 138 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, εξ όσων γνωρίζουμε από δημοσιευμένα στοιχεία του 2009, τα δάνεια προς τη ΝΕΛ υπερβαίνουν το 1/3 του μετοχικού κεφαλαίου της τράπεζας!
Ερωτήματα για το αν η ίδια τράπεζα έχει χορηγήσει δάνεια και στους βασικούς μετόχους της ΝΕΛ και για το πώς προτίθεται να χειριστεί την όλη υπόθεση είχαμε θέσει επανειλημμένως υπόψη της τράπεζας ως euro2day, χωρίς όμως να λάβουμε καμία απάντηση.
Η περίφημη αύξηση κεφαλαίου
Και πάμε τώρα στην επικείμενη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης. Στο σχετκό ενημερωτικό δελτίο, τρεις εταιρίες, οι Altana Navigation, ISFI Square Fund και Ercolana Holdings, «εξεδήλωσαν το ενδιαφέρον» να καταβάλουν 93 εκατ. ευρώ στην επικείμενη έκδοση της εταιρίας, ενώ άλλα 5 εκατ. ευρώ δεσμεύτηκε ότι θα επενδύσει και η Antelope Shipping του σημερινού προέδρου της εισηγμένης κ. Βάγγερ.
Η πρώτη αντίδραση στο άκουσμα της είδησης είναι αναμφίβολα θετική. Τι πιο ευχάριστο, θα μπορούσε να αναρωτηθεί κάποιος. Η αύξηση κεφαλαίου της ΝΕΛ θα καλυφθεί πλήρως και έτσι η πολύπαθη εταιρία θα έχει μία τουλάχιστον ακόμη ευκαιρία να επιβιώσει από τα σοβαρότατα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει και -γιατί όχι- να αναπτυχθεί σημαντικά.
Ωστόσο, αμέσως μετά την πρώτη αντίδραση, ακολουθούν δεύτερες σκέψεις.
Ποιοι είναι αυτοί οι «λεφτάδες» που εν μέσω οικονομικής κρίσης, και σε μια εποχή όπου ακόμη και οι μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές εταιρίες «γράφουν» μεγάλες ζημίες, αυτοί «σκορπούν» τα δεκάδες εκατομμύριά τους για να τοποθετηθούν σε μια υπερδανεισμένη εταιρία;
Και όλα αυτά ενώ το κόστος καυσίμων έχει εκτοξευτεί, με προβλέψεις ότι η τιμή του πετρελαίου θα ξεπεράσει τα 100 δολάρια το βαρέλι, προσεχώς...
Πώς και οι νέοι αυτοί μέτοχοι δεν ζήτησαν πριν εισέλθουν στο μετοχικό κεφάλαιο της ΝΕΛ να προηγηθεί μια ρύθμιση των πολύ μεγάλων δανειακών υποχρεώσεων της εταιρίας και ενδεχομένως ένα γερό «κούρεμα» που συνηθίζεται να γίνεται σε τέτοιες περιπτώσεις;
Γιατί οι νέοι μέτοχοι αποδεικνύονται τόσο «κουβαρντάδες» και αγοράζουν τις νέες μετοχές προς 30 λεπτά, έναντι τιμήματος δηλαδή που υπερβαίνει κατά πολύ την τρέχουσα τιμή του τίτλου στο Χρηματιστήριο της Αθήνας;
Η πρώτη λοιπόν εταιρία, η Altana Navigation, φέρεται να ανήκει στην κ. Ε. Μαρτίνου, τη σύζυγο του σημερινού στελέχους της εισηγμένης εταιρίας κ. Ι. Αβραντίνη, τον οποίο ουσιαστικά φέρεται να τοποθέτησε η Millennium Bank στη ΝΕΛ, μήπως και γλιτώσει από τα «θαλασσοδάνεια» που της χορήγησε.
Η δεύτερη εταιρία, η Ercolana Holdings, ανήκει στον κ. Γιώργο Ζέρδιλα, υπεύθυνο επενδυτικών σχέσεων της εταιρίας Ιατρικό Αθηνών! Οι κακές γλώσσες, μάλιστα, υποστηρίζουν ότι η Ercolana Holdings είναι off shore εταιρία «ραφιού», που αποκτήθηκε μόλις τον Οκτώβριο του 2010.
Ο δεύτερος λοιπόν μεγαλοεπενδυτής της υπόθεσης ΝΕΛ δεν είναι σύζυγος υπαλλήλου, αλλά είναι ο ίδιος υπάλληλος, που όπως φαίνεται στο μέλλον θα εξυπηρετεί τους μετόχους της Ιατρικό Αθηνών κάθε πρωί και θα μεταμορφώνεται σε εφοπλιστή από το μεσημέρι και μετά…
Όλα αυτά, βέβαια, ίσως και να μην πρέπει να μας παραξενεύουν, όταν μιλάμε για τη ΝΕΛ.
Γιατί και ο κ. Βάγγερ, μέχρι σήμερα μεγαλύτερος μέτοχος της εισηγμένης, και αυτός υπάλληλος ήταν πριν γίνει εφοπλιστής και πριν αναλάβει τις θέσεις του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου! Ήταν διευθυντής (επί Νέας Δημοκρατίας) στο γραφείο του περιφερειάρχη ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Και «τσουπ», έγινε κι αυτός εφοπλιστής, καταβάλλοντας 15 εκατ. ευρώ…
Μάλιστα και ο κ. Βάγγερ -άσχετος με τον ναυτιλιακό χώρο- είχε αγοράσει το 2009 το 20% της -εκτός διαπραγμάτευσης τότε- ΝΕΛ, έναντι αστρονομικού τιμήματος, πριν καν μιλήσει με τις τράπεζες για αναδιάρθρωση του δανεισμού και πριν εκπονηθεί business plan από την εταιρία !
Όσο για τον τέταρτο μεγαλοεπενδυτή της υπόθεσης, την ISFI Square Fund Limited, φέρεται να είναι συμφερόντων του κ. Αναστάσιου Σ. Οικονόμου. Μην παρασύρεστε όμως. Δεν είναι ο γνωστός μεγαλοεφοπλιστής Οικονόμου. Άλλος είναι…
Συμπερασματικά, λοιπόν, οι τρεις τουλάχιστον από τους τέσσερις νέους μεγαλομετόχους της ΝΕΛ δεν έχουν καμιά ουσιαστική πείρα στον χώρο της ακτοπλοΐας και κανείς από τους τέσσερις δεν φαίνεται να διαθέτει το απαιτούμενο επιχειρηματικό «εκτόπισμα» για μια τόσο μεγάλη δουλειά…
Και το κρίσιμο ερώτημα
Το κρίσιμο ερώτημα της υπόθεσης είναι το κατά πόσον αληθεύουν οι πληροφορίες ότι οι μέτοχοι χρηματοδοτούνται από τη Millennium Bank για να συμμετάσχουν στην επικείμενη αύξηση κεφαλαίου.
Και αν έχουν έτσι τα πράγματα, ποιες εγγυήσεις -πέρα από την ενεχυρίαση των νέων μετοχών που θα προκύψουν- έχει λάβει ως εξασφάλιση η Millennium Bank, προκειμένου να χρηματοδοτήσει το εγχείρημα; Και αυτό γιατί η ενεχυρίαση των μετοχών δεν έχει κανένα ουσιαστικό αντίκρισμα, από τη στιγμή όπου τα περιουσιακά στοιχεία της ΝΕΛ είναι ήδη υποθηκευμένα… στην ίδια τράπεζα!
Φοβούμεθα ότι αν τα πράγματα έχουν όπως τα περιγράφει αυτό το σενάριο, τότε η Millennium Bank στην πραγματικότητα είναι ο ιθύνων νους της υπόθεσης και ουσιαστικά αυτό που κάνει είναι να… «αλλάζει το καπέλο» των δανείων που έχει χορηγήσει, προκειμένου:
Πρώτον, να μειώσει το συνολικό της άνοιγμα προς τον εισηγμένο όμιλο.
Και δεύτερον, να εμφανίσει άλλους δανειζόμενους, που όμως στην πράξη φέρουν στο ακέραιο τον κίνδυνο της ΝΕΛ.
Γι' αυτό και ζητάμε μια δημόσια απάντηση, για να ενημερωθούν οι επενδυτές, εάν πίσω από την πλάτη τους κάποιοι κάνουν προνομιακές συμφωνίες και έχουν προνομιακή πληροφόρηση για το πώς -και αν- θα ρυθμιστούν κάποια δάνεια, αλλά και για το ποιος πραγματικά ελέγχει την εταιρία, πριν «εξαερωθεί» η όποια συμμετοχή τους μέσω της θηριώδους αύξησης κεφαλαίου.
Αρθρο του Στέφανου Κοτζαμάνη - Δημοσιεύθηκε: 07:51 - 13/12/10
Πηγή : http://www.euro2day.gr/news/enterprises/122/articles/617542/Article.aspx
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου